MMP’er Edwin Dirkzwager: trots op Sportmaatje.net

Derdejaars MMP’er Edwin Dirkzwager deed de afgelopen vijf maanden de minor Mediaondernemerschap. Samen met drie andere studenten stond hij aan de basis van Sportmaatje.net, een platform waar actieve sportliefhebbers op zoek kunnen naar een trainingsmaatje.

Hoe zijn jullie op het idee gekomen?

“Het idee is uit eigen ervaring ontstaan. Een van de andere teamleden van sportmaatje.net, ook de websitebouwer, had dit idee al langer in gedachten, nadat hij zelf een keer op zoek was naar een squashmaatje. Het viel hem op dat er wel websites voor waren, maar dat je daarvoor moest betalen en ook het gebruik was te ingewikkeld. Wel wist hij dat het veel tijd kost om zo’n heel platform op te zetten en dat er nog veel meer bij komt kijken dan alleen het bouwen van de website zelf. Dit idee was dan ook perfect voor deze minor, omdat je in teams van vier zit, waarbij iedereen gespecialiseerd is in een bepaald gebied. Ik zat in een team met een RMP’er, CO’er en CMD’er.”

Edwin DirkzwagerKwam er veel bij kijken om jullie idee in de praktijk te brengen?

“Ja, er komt heel veel werk bij kijken. In het begin heb je een idee in je hoofd, maar dat is nog niet concreet. Je moet goed gaan nadenken over hoe je je concept uniek kunt maken ten opzichte van de concurrent. De eerste maand zijn wij dan ook alleen maar in gesprek gegaan met  de doelgroep, sportverenigingen en -clubs om ideeën uit te wisselen. Aan de hand van deze gesprekken pas je concept en ondernemingsplan steeds aan. Dit is soms wel een beetje frustrerend, omdat je het graag wil starten met je onderneming. Maar achteraf gezien hebben die gesprekken ons heel erg geholpen bij het ontwikkelen van het platform.

Ook het programmeren van de website heeft heel veel tijd gekost. Pas vier weken voor het eind van de minor zijn wij definitief de lucht in gegaan. We wilden een perfecte website neerzetten en dat kost gewoon heel veel tijd. Maar het resultaat mag er zijn en we zijn er trots op!”

Hoe staat het er nu voor met Sportmaatje.net?

“Sportmaatje heeft op dit moment 198 leden en ruim 200 likes op Facebook. Op de eerste dag hadden we alleen al door te promoten op Facebook bijna 1800 bezoekers op de website. Dit bleef ook bij het Parool niet onopgemerkt en we werden op de dag van de lancering al gebeld voor een telefonisch interview. Twee dagen later stond het in de krant. Nu zijn wij druk bezig met het benaderen van fora en blogs om ons platform ook hier op te mogen promoten en zo nog meer traffic naar de website te genereren. Als verdienmodel denken we onder meer aan affiliate marketing. En we zijn druk in gesprek met een investeerder voor een eventuele samenwerking.”

Jullie gaan er dus mee door, ook nu de minor is afgelopen?Sportmaatje.net

“Het hele team wil met Sportmaatje doorgaan. De website is net in de lucht en we merken aan de positieve reacties dat er echt behoefte aan is. Het zou zonde zijn om na zoveel werk gelijk weer te stoppen. We zijn nu druk aan het kijken hoe we het allemaal gaan combineren met onze stages van volgend collegejaar.”

Hoe is de minor Mediaondernemerschap je bevallen?

“Het is een heel leuke, maar vooral ook zeer leerzame minor. Met projecten op school lever je een ondernemingsplan in en vervolgens doe je er niks mee. Maar met deze minor start je ook daadwerkelijk je onderneming. Je gaat dan ook veel beter nadenken over het concept, omdat je een succesvolle onderneming wilt starten. Je moet echt heel professioneel te werk gaan en je wordt ook heel kritisch beoordeeld door de coaches. De begeleiding van de coaches is echt heel goed en allemaal zijn ze bereid om je helpen met dingen waar je niet uit komt. Maar ze laten je ook veel je eigen gang gaan en dan heb je ook wel eens te maken met tegenslagen. Op dat moment baal je daar enorm van, maar deze tegenslagen moet je juist gebruiken als leermoment. Maar daar tegenover staan ook juist de successen die je boekt. Je krijgt zo’n enorme boost van de successen die je haalt met je onderneming.

Naast je eigen onderneming krijg je ook les in marketing NIMA-B. Eigenlijk hetzelfde als de module Strategische marketing, maar dan een stap verder. Je leert echt op een andere manier kijken hoe een organisatie ervoor staat. Bij de drie uur durende toets moet je aan de hand van een case een analyse van een organisatie maken en vanuit daar advies geven. Het vergt heel wat leerwerk en oefening voordat je die toets goed kunt maken. Maar elke week krijg je hier goed college in en word je voorbereid op het tentamen. De lessen zijn zo opgebouwd dat iedereen aan het eind van de minor het tentamen kan halen.

Zou je deze minor aanraden aan MMP-studenten? Welk type student moet ‘m volgen?

“Als jij jezelf ziet als ondernemer en wellicht ook al ideeën hebt voor een onderneming, zou ik deze minor zeker gaan volgen. Ik heb zoveel meer geleerd doordat je echt gaat starten met een onderneming.

Je hebt als MMP’er al een voorsprong wat betreft marketing en het schrijven van een ondernemingsplan. De basis heb je al door de projecten en modules die je in het 2e en 3e jaar hebt gehad. Bij deze minor ga je een stap verder. Als je deze minor wilt gaan volgen moet je er wel vol voor gaan en bereid zijn om er veel tijd in te steken, ook buiten de schooltijden om. Je hebt het heel druk met je onderneming en daarnaast moet je je ook nog bezig houden met marketing NIMA-B. Je zit met alle groepjes in de studio HvA, wat het gezellig maakt en je leert ook van elkaar. Kortom, het is een drukke en pittige minor, maar ik heb zeker geen spijt en de tijd is echt voorbij gevlogen!”

One comment

  1. Hoi Paul en Edwin, leuk interview!
    En Edwin mochten jullie ooit in Silicon Valley terechtkomen denken jullie dan wel (oud) coach ;-)?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *