MMP-docent Eric de Boer: reorganisatie Sanoma te laat

Uitgever Sanoma kondigde donderdagochtend een grote reorganisatie aan. Zo’n 500 banen verdwijnen, 32 titels worden verkocht, samengevoegd of opgeheven. De focus komt te liggen op 17 topmerken. Een paar vragen over deze rigoureuze stap aan MMP-docent Eric de Boer, zelf jarenlang werkzaam bij Sanoma als marketingmanager.

Eric de BoerOnvermijdelijk, deze vergaande ingreep?

“Zeker.”

Had het anders gekund?

“Ja, vooral veel eerder deze beslissing nemen en ook niet zo lang wachten met de uitvoering van deze plannen. Er verdwijnt geen titel tot 2015. Dat slaat elk initiatief en het nu absoluut vereiste ondernemerschap dood. Er blijven 700 mensen (500 FTE) rondlopen die weten dat ze wegmoeten. Dat is killing voor de sfeer en heeft ook te veel negatieve invloed op de achterblijvers die het geld moeten verdienen en de omslag moeten maken. Je moet verder. Mijn keuze zou zijn:

• Geef externen tot 31 december 2013 de kans om titels van Sanoma (voor weinig) te kopen.

• Daarna in februari 2014 stop je als Sanoma met de titels die niet tot de 17 focusmerken horen en niet verkocht zijn.

• Met onmiddellijke ingang start je met de afbouw van stafafdelingen met 75% (ruim 60% van de titels verdwijnt).

• Per 1 juli 2014 verhuis je het overgebleven deel van Sanoma naar Amsterdam Noord en zet het daar in één inspirerend pand met SBS. Dat stimuleert de samenwerking. En het stimuleert de vereiste vernieuwing en het ondernemerschap, wat anders nooit wat wordt in een dorp (Hoofddorp).

• Leer wat van ontwikkelingen in Duitsland en Frankrijk waar print is afgebouwd (bijv. Springer): beter goed gejat dan slecht bedacht. Meer focus op online.

• Sneller stoppen met merken en initiatieven in een dalende markt waarmee je te weinig verdient. Ook met de 17 focusmerken niet denken dat die blijven, alles is tijdelijk. Zeker mediamerken.”

Is de keuze voor die 17 topmerken logisch?

“Ik snap de keuze van de meeste titels. Hier wordt (nu nog) geld mee verdiend en het zijn sterke merken die je kunt uitbouwen. Ik snap Viva en Story alleen niet. Viva daalt als een dolle op zowel lezers- als adverteerdersmarkt en Story heeft geen advertentiemarkt en is geen sterk merk.”

Is er nog hoop voor de 32 titels die onder vuur liggen?

“Een deel zal buiten voortgezet worden, extern, maar veel zullen stoppen. Het is voor veel titels/merken simpelweg einde verhaal, einde van de levenscyclus.”

Studenten die voor zichzelf een toekomst in de bladenwereld zien, kunnen die niet beter hun koers verleggen?

“In print zit geen groei. Het zullen crossmediale merken worden die tijdelijk blijven en nooit het eeuwige leven zullen hebben. Maar welk merk wel? Hyves stopt ook en was een tijd een enorm succes. Zie ook de opkomst van tijdschrift Living halverwege de jaren negentig en na ongeveer 10 jaar was het nieuwe er af en konden ze niet meer mee met de tijd. Dan moet je stoppen. Dat heeft Sanoma toen wel goed gedaan. En dat moet vaker en sneller in de toekomst. Een mediamarketeer (student MIC) met een ondernemende houding, een goed gevoel voor veranderingen in de markt en een continue nieuwsgierigheid in nieuwe ontwikkelingen gaat het zeker redden!”

Zie je toekomst voor Sanoma?

“In afgeslankte vorm en onder bovenstaande voorwaarden wel.

Aan de andere kant zie je het vaak gebeuren dat bedrijven niet meekunnen in enorme veranderingen in techniek en behoeften. Er is geen kaarsenfabriek die het heeft gered als gloeilampenfabriek, geen producent van handkarren die een automerk werd. Misschien is de stap van print naar digitaal wel niet te doen. En misschien moet de ontwikkeling van mobiel en digitaal wel uit nieuwe startups en merken komen. Google, Facebook en Twitter zijn relatief nieuwe mediamerken die het goed doen, maar waarschijnlijk ook niet het eeuwige leven hebben.

Kortom, de mediawereld blijft dynamisch!

Rest mij nog mijn ex-collega’s van Sanoma die weg moeten veel sterkte te wensen. Ik ben het levende bewijs dat er na 15 jaar VNU/Sanoma nog een ander inspirerend werkleven is.

En ik wens de mensen die bij Sanoma achterblijven veel succes, sterkte en wijsheid. Ik ben altijd bereid om mee te denken over de toekomst van Sanoma.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.